Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”

Data: 21.07.2019 13:00

Miejsce: -

Dorota Całek (Warszawa) – sopran
Marietta Kruzel-Sosnowska (Warszawa) – organy

prof. dr hab. Dorota Całek – śpiewaczka (sopran) i pedagog. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego AMFC w Warszawie oraz Podyplomowych Studiów Logopedii w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Doktor habilitowany sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Z zespołem tego teatru występowała w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Rosji i Libanie. Współpracowała z Teatrem Roma w Warszawie (Diana w Orfeuszu w piekle J. J. Offenbacha) i Operą Bałtycką w Gdańsku (Hrabina w Weselu Figara W. A. Mozarta). W roku 2000 w Berlinie wzięła udział w międzynarodowym projekcie Opera for four buses z muzyką Krzysztofa Knittla, a w 2002 śpiewała na Gali Moniuszkowskiej w Operze Lwowskiej. Za swój największy sukces sceniczny uważa partię Kościelnichy w pierwotnej wersji Jenufy L. Janačka, wystawionej w WOK w 2004 roku. Koncertuje w repertuarze pieśniarskim i oratoryjnym. Występowała m.in. w Studio S1 w Warszawie i Filharmonii Narodowej oraz w filharmoniach: Krakowskiej, Lubelskiej i Kaliskiej, a także na Litwie, Białorusi, Ukrainie i Turcji. Obecnie wykonuje i nagrywa głównie repertuar polski, biorąc udział w prawykonaniach utworów m.in. R. Twardowskiego, M. Sawy, P. i M. Łukaszewskich. Pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu (UAM w Poznaniu), prowadząc zajęcia z emisji głosu, oraz na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie uczy emisji głosu na specjalizacji nauczycielskiej.

prof. Marietta Kruzel-Sosnowska – organistka, teoretyk, pedagog i popularyzator muzyki. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (organy u prof. Rączkowskiego, teoria muzyki u prof. Andrzeja Dobrowolskiego – oba dyplomy z wyróżnieniem) i wieloletni wykładowca klasy organów w tejże Uczelni na kierunku Muzyka Kościelna, oraz na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Prowadzi klasę organów w ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Spod jej ręki wyszło ponad 50 absolwentów – obecnie czołowych polskich organistów.
Ożywiona działalność koncertowa Marietty Kruzel – Sosnowskiej obejmuje recitale na wszystkich większych festiwalach organowych w Polsce, oraz za granicą (Austria, Belgia, Białoruś, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Szwecja, Włochy).
Artystka nagrała szereg audycji organowych dla Polskiego Radia. W dorobku ma liczne płyty CD (między innymi z muzyką Mariana Sawy- Organ Music II AP0068 nominowaną do nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyki”), oraz CD nagrane na zabytkowych organach w Leżajsku, Legnicy, Bielsku Białej i Rożyńsku Wielkim, jak również we Władysławowie, Czerwińsku, Ostrzeszowie, a także na XVII wiecznym pozytywie w Przecznie koło Torunia i Jeruzalu. Z córką Jolantą Sosnowską nagrała dla firmy Naxos wszystkie utwory na skrzypce i organy Mariana Sawy. Ze śpiewaczką Dorotą Całek nagrała utwory na sopran i organy polskich współczesnych kompozytorów dla Acte Prealable LUCTUS. Dokonała wielu prawykonań polskiej muzyki organowej.
Zajmowała się też popularyzacją muzyki w Estradzie Kameralnej Filharmonii Narodowej (poprowadziła około 6000 koncertów dla dzieci i młodzieży). Za swoją działalność została przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorowana odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” i medalem „ Gloria Artis’.
Zasiada w Jury konkursów organowych w Polsce. Jest prezesem Towarzystwa im. Mariana Sawy, które zajmuje się promocją twórczości tego kompozytora i wydawaniem jego utworów. Prowadzi także kursy interpretacji jego muzyki.

Anonim XVIII wieczny – 3 arie z Kancjonału SS. Klarysek w Starym Sączu
J. F. Haendel (1685-1759) – Aria Lascia quio pianga z opery Rinaldo
J. F. Haendel (1685-1759) – Aria Er weidet seine Herde z oratorium Mesjasz
J. S. Bach (1685- 1750) – Koncert – G dur BWV 973 (Allegro, Largo, Allegro)
S. Moniuszko (1819 – 1872) – O Mario bądź pozdrowiona
S. Moniuszko (1819 – 1872) – Na skrzydłach pieśni
T. Dubois (1837- 1924) – Cantilene religieuse
F. Nowowiejski (1877 -1946) – Nie opuszczaj nas
A. Kątski (1817-1889) – Ave Maria
L.A.J. Lefebure –Welly (1817-1869) – Bolero de Concert z op. 166
F. Schubert (1797- 1828) – Ave Maria