Obwodnica Suwałk – postępy prac (8 sierpnia 2018r.)

Dodano: 9 sierpnia 2018

Od sierpnia 2017r. na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Suwałkach znajdą Państwo na bieżąco aktualizowane i dodawane zdjęcia oraz relacje prasowe pokazujące jak powstaje obwodnica Suwałk. Znajdą tu Państwo też informacje o przygotowaniach do tej inwestycji. O obwodnicy Suwałk wszystko w jednym miejscu.

Jeżeli są Państwo zainteresowani publikacją swoich zdjęć wystarczy je przesłać na adres: ksznel@um.suwalki.pl

Zachęcamy też do śledzenia tematu poświęconego Obwodnicy Suwałk na forum SkyscraperCity.com, gdzie znajdą Państwo dużo ciekawych zdjęć.

 

 

 

8 sierpnia 2018r.

Już 84 tygodnie firma BUDIMEX wykonuje prace na budowie obwodnicy Suwałk. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie kontraktu inwestycja jest już zaawansowana w 80%.

Od węzła Suwałki Południe aż do ul. Filipowskiej jest już ułożona docelowa warstwa betonu po której będą jeździły samochody. Ponadto docelowa warstwa betonu jest ułożona na wschodniej jezdni obwodnicy od ul. Filipowskiej aż do wiaduktu na Żywą Wodę.  Na tym samym odcinku jezdni zachodniej oraz na obu jezdniach od wiaduktu na Żywą Wodę aż do wiaduktu przy ul. Reja jest wylany beton C8/10 stanowiący podbudowę. Ogólnie jezdnia betonowa docelowa jest już gotowa na ok 9 z 13 km długości naszej obwodnicy.

Podsumowując ok 70% obwodnicy Suwałk ma już ułożoną docelową warstwę betonową po której będą jeździły pojazdy.

Prezentujemy film z 8 sierpnia. Przelot dronem nad północną częścią obwodnicy Suwałk.

27 lipca 2018r.

Już 82 tygodnie firma BUDIMEX wykonuje prace na budowie obwodnicy Suwałk. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie kontraktu inwestycja jest już zaawansowana w 79%.

Od węzła Suwałki Południe aż do ul. Filipowskiej jest już ułożona docelowa warstwa betonu po której będą jeździły samochody. Ogólnie jezdnia betonowa docelowa jest już gotowa na ok 7 z 13 km długości naszej obwodnicy.

Warstwa betonu C8/10 stanowiącego podbudowę jest już wylana pomiędzy ul. Filipowską i rzeką Czarna Hańcza oraz pomiędzy ul. Reja i drogą na Potasznię. Można przypuszczać, że lada moment i tu zostanie ułożona warstwa docelowa betonu. Cały czas najmniej zaawansowanym w budowie jest odcinek pomiędzy rzeką Czarna Hańcza, a drogą do wsi Bród Stary. Tam wciąż prowadzone są prace ziemne.

Gotowe są wiadukty. Najbardziej zaawansowany w budowie to ten przy ul. Reja, gdzie od tygodnia odbywa się już ruch samochodowy. Tymczasowa przeprawa została już zlikwidowana.

Podsumowując ponad połowa obwodnicy Suwałk ma już ułożoną docelową warstwę betonową po której będą jeździły pojazdy, a lada moment najprawdopodobniej będzie to już 75% całej drogi.

Poniżej zdjęcia wykonane dronem przez pracowników Urzędu Miejskiego w Suwałkach dn. 26 lipca 2018r.

29 czerwca 2018r.

Już 78 tygodni firma BUDIMEX wykonuje prace na budowie obwodnicy Suwałk.

Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie kontraktu inwestycja jest już zaawansowana w 76%. Od węzła Suwałki Południe aż do ul. Filipowskiej jest ułożona warstwa betonu C8/10. Podobnie jest na odcinku pomiędzy ul. Reja, a drogą do Wsi Bród Stary. Co więcej pomiędzy ulicami Filipowską i Bakałarzewską została już ułożona warstwa betonowa docelowa po której będą jeździły samochody. To taka sama warstwa jak ta na gotowym już odcinku pomiędzy ul. Reja i Pułaskiego. Najmniej zaawansowany w budowie odcinek to ten pomiędzy rzeką Czarna Hańcza, a drogą do wsi Bród Stary. Tam wciąż prowadzone są prace ziemne.

Gotowe są wiadukty. Najbardziej zaawansowany to ten przy ul. Reja. Już niebawem tymczasowy objazd w tym miejscu zostanie zlikwidowany, a ruch samochodów najprawdopodobniej będzie przebiegać właśnie po tym wiadukcie nad obwodnicą Suwałk.

27 kwietnia 2018r.

Mija już 65 tydzień prac nad obwodnicą Suwałk. Wg danych, które można znaleźć na stronie internetowej poświęconej suwalskiej obwodnicy, wykonawca tj. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje, że ogółem prace budowlane są już zakończone w 53%. Praktycznie w 100% zakończono już budowę konstrukcji wszystkich przepraw, mostów, kanałów czy też konstrukcji betonowych. Widać, że są prowadzone bardzo intensywne prace ziemne i te związane z układaniem warstw podbudowy żwirowej i betonowej.

Na ul. Reja ziemia jest już usypana niemal na równi z przeprawą mostową nad obwodnicą. Można przypsuzczać, że lada dzień rozpocznie się układanie tam asfaltu po czym ul. Reja wróci na swój dawny ślad tyle, że będziemy już jechali nad obwodnicą.

Dużo dzieje się też w sąsiedztwie wsi Krzywólka i rzeki Czarna Hańcza. Wokół gotowych konstrukcji mostowych prowadzone są intensywne prace ziemne przy budowie nasypów. Podobnie jest przy ul. Filipowskiej przy starorzeczu Czarnej Hańczy. Na południu Suwałk obwodnica naszego miasta zrównała się już praktycznie z istniejącą obwodnicą Augustowa i wybudowaną przeprawą mostową nad torami kolejowymi.

 

20 stycznia 2018r.

50 tydzień budowy. Mimo zimy są prowadzone prace budowlane, a można o nich przeczytać na stronie internetowej poświęconej suwalskiej obwodnicy http://www.s61-obwodnica-suwalk.pl/ Jak informuje inwestor Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku są prowadzone prace zbrojeniowe oraz betonowe na wiaduktach. Zdjęcia w zimowej scenerii wykonane 20 stycznia 2018r. przesłał Robert Butkiewicz.

 

17 listopada 2017r.

To już 45 tydzień budowy, która zaczęła się na przełomie stycznia i lutego 2017 roku. Na 11 obiektach inżynierskich i dwóch przepustach drogowych prace zgodnie ze stanem na 12 listopada są bardzo zaawansowane. Praktycznie na każdym z tych obiektów trwają prace albo zbrojeniowe albo betoniarskie, a niektóre są z nich są już nawet obsypywane ziemią. Ciekawie wygląda konstrukcja przy torach w sąsiedztwie ul. Raczkowskiej gdzie rozpoczyna się przygotowanie do ułożenia konstrukcji nad torami na wcześniej wybetonowanych słupach. Generalnie cały 13-km odcinek drogi jest już w budowie.

Ciekawostką jest to, że od miesiąca gotowy jest już północy przebieg drogi pomiędzy ulicami Reja i Pułaskiego. Tam jest już wylana warstwa betonowa po której będą docelowo jeździły pojazdy. Zakończyła się budowa ronda na ul. Pułaskiego, które docelowo będzie służyło jak zjazd z obwodnicy na tę ulicę. Zasiana jest trawa, ustawione ekrany dźwiękochłonne oraz ustawione oświetlenie uliczne węzła. To przykład tego jak obwodnica będzie wyglądała po zakończeniu całej inwestycji.

30 września 2017r.

zdj. Robert Butkiewicz

28 września 2017r.

Zdjęcia pokazujące budowę obwodnicy Suwałk na całym jej przebiegu wykonane dronem.

Źródło zdjęć: www.s61-obwodnica-suwalk.pl/

Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku

Wykonawca: Budimex S.A.

 

25 września 2017r.

15 września 2017r.

Zgodnie ze stanem na 11 września cały 13-km odcinek drogi jest już w budowie. Bardzo szczegółowe informacje na te temat można znaleźć na stronie internetowej kontraktu: http://www.s61-obwodnica-suwalk.pl/ . Są tam opisy na jakim etapie są poszczególne odcinki naszej obwodnicy.  Ten najbardziej zaawansowany to północy przebieg drogi pomiędzy ulicami Reja i Pułaskiego. Tam jest już wylana warstwa betonowa po której będą docelowo jeździły pojazdy. Kończy się budowa ronda na ul. Pułaskiego, które docelowo będzie służyło jak zjazd z obwodnicy na tę ulicę. Zgodnie z kontraktem Budimex musi przekazać do użytkowania fragment obwodnicy pomiędzy ul. Reja i Pułaskiego do 17 października tego roku. Firma jest już na etapie odbiorów technicznych i robót wykończeniowych, a także nasadzeń zieleni.

Budowane są praktycznie wszystkie obiekty inżynierskie. W trakcie realizacji są wiadukty na przebiciu ulic: Reja, drogi do Żywej Wody i Potaszni, Filipowskiej, Bakałarzewskiej. Budowany jest też wiadukt nad torami w sąsiedztwie ulicy Raczkowskiej.

14 września 2017r.

Postęp w budowie obwodnicy Suwałk – Obiektyw TVP Białystok

11 września 2017r.

 

17 sierpnia 2017r.

zdj. Robert Butkiewicz

11 sierpnia 2017r.

Na przebiegu całego 13-km odcinka prowadzone są już zaawansowane prace. Najwięcej widać na północy pomiędzy ulicami Reja i Pułaskiego. Jest już tam wylana warstwa betonowa po której będą docelowo jeździły pojazdy.

Kończy się budowa ronda na ul. Pułaskiego, które docelowo będzie służyło jak zjazd z obwodnicy na tę ulicę. Budowane są praktycznie wszystkie obiekty inżynierskie. W trakcie realizacji są wiadukty na przebiciu ulic: Reja, drogi do Żywej Wody i Potaszni, Filipowskiej, Bakałarzewskiej. Budowany jest też wiadukt nad torami w sąsiedztwie ulicy Raczkowskiej.

Bardzo ciekawa konstrukcja powstała we wsi Krzywólka w miejscu, gdzie z obwodnicą przecinać się będzie rzeka Czarna Hańcza. W tym miejscu wybudowano zupełnie nowe koryto rzeki, którym już płynie rzeka. Nad nią powstaje obecnie most. W czwartek (10 sierpnia) był tam wylewany beton.

Radio 5 – Zrób zdjęcie obwodnicy

suwalki.info – Obwodnica rośnie w oczach

 

Wizualizacja

Starania o budowę suwalskiej obwodnicy

Na obwodnicę Suwałk mieszkańcy naszego miasta czekają bardzo długo. By zamanifestować potrzebę jej budowy z inicjatywy Czesława Renkiewicza, Prezydenta Suwałk powstał Społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk, który tworzyli: Stanisław Kulikowski, przewodniczący Komitetu, Zdzisław Przełomiec, Tomasz Drejer, Henryk Owsiejew, Zbigniew Wisiecki, Andrzej Chuchnowski, Włodzimierz Marczewski, Józef Kimera, Grzegorz Płatonow, Sławomir Szeszko, Szymon Kozicz, Wojciech Fortuna, Bogdan Sadowski, Mirosław Szyszko, Krzysztof Maciejewski.

Najbardziej głośne i spektakularne akcje zorganizowane przez Komitet to 3 protesty jakie miały miejsce na przebiegu Drogi Krajowej nr 8 w Suwałkach.

We wtorek 6 listopada 2012 przez dwie godziny trwał pierwszy z nich. Protest nazwany „Marszem Milczenia” skupił około tysiąca osób. Społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk zorganizował dwa marsze milczenia. Jedna grupa protestujących wyruszyła z ronda od strony Augustowa, a druga od – strony Budziska. Obie grupy spotkały się po dwugodzinnym marszu w centrum Suwałk.

21 marca 2013r. zorganizowano drugi protest. Czterogodzinna blokada została zorganizowana na wysokości dworca PKS. Społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk postawił wtedy na koncerty takich zespołów jak Skaner, Akcent, Beciaki czy Mister Night. Mieszkańcy w ten sposób wyrazili swój protest przeciwko braku budowy obwodnicy Suwałk,  a dzięki nietypowej formie protestu o Suwałkach było głośno w całej Polsce.

Ostatni z protestów odbył się 20 czerwca 2013r. – tym razem na sportowo. Przedstawiciele komitetu zorganizowali gry, wyścigi i pokazy sportowe. Równo o 12.00 w południe Społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk zablokował dwa skrzyżowania ulicy Armii Krajowej z ulicami Pułaskiego i Reja.

Dzień przed ostatnim z protestów do Suwałk dotarł oficjalny komunikat z Ministerstwa Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej, w którym poinformowano, że budowę obwodnicy zaplanowano na lata 2014-2020, a pieniądze na jej realizację mają pochodzić z funduszu polityki spójności.

Zapewnienie miało swoje odbicie w rzeczywistości. 1,5 roku później 12 listopada 2014r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, która jest inwestorem, ogłosiła przetarg na budowę suwalskiej obwodnicy, który został rozstrzygnięty 12 sierpnia 2015r.

Przetarg wygrała firma Budimex, z którą podpisano umowę 29 września 2015r. W tym wydarzeniu wziął udział Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk Dokument został podpisany w białostockiej siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budimex wykona całą inwestycję za 299,4.

27 stycznia 2017r. Bogdan Paszkowski Wojewoda Podlaski podpisał tzw. ZRID czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie obwodnicy miasta Suwałki. Ten podpis zwieńczył całą walkę o obwodnicę Suwałk.

Zgodnie z umową inwestycja ma zakończyć się do kwietnia 2019r . jednak wykonawca deklaruje, że skróci ten termin.

Kategoria: Aktualności, Gospodarcze, Miejskie