logotypy projektu

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW
DO PROGRAMU „OPIEKA WYTCHNIENIOWA"
dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026
Nabór wniosków od 15 do 27 października 2025 r.

Miasto Suwałki planuje przystąpić do Programu „Opieka wytchnieniowa" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2026 realizowanego w ramach Funduszu Solidarnościowego, którego celem jest  wsparcie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami
Opieka wytchnieniowa skierowana jest do członków rodzin lub opiekunów, którzy zamieszkują we wspólnym gospodarstwie domowym i sprawują bezpośrednią opiekę nad:
§  dziećmi od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności lub
§  osobami niepełnosprawnymi posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności

Program będzie realizowany w formie pobytu dziennego – maksymalna ilość godzin opieki wytchnieniowej na uczestnika programu wynosi 240 godzin w ciągu roku

W ramach opieki dziennej osoby z niepełnosprawnością otrzymują opiekę w dniach i godzinach ustalonych według potrzeb uczestników programu, natomiast członkowie rodzin uzyskają doraźną, czasową pomoc w formie usługi opieki wytchnieniowej, tj. odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością przez zapewnienie czasowego zastępstwa w tym zakresie. Dzięki temu wsparciu, osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością dysponować będą czasem, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie rodzin lub opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Suwałkach, zaprasza osoby zainteresowane uczestnictwem w Programie do składania wniosków obejmujących:
- kartę zgłoszenia – załącznik nr 7,
- aktualne orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności
- klauzula informacyjna RODO

Dokumenty można składać w formie  pisemnej (osobiście, listownie) na adres:
· Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Suwałkach,
16-400 Suwałki
ul. Filipowska 20
·  ePUAP: /mopssuwalki/skrytka

Koordynacja Programu:
· Informacje o programie: siedziba MOPR w Suwałkach, ul. Filipowska 20, pracownik socjalny pełniący dyżur  w godz. 7:30-15:30 tel. 87 5628970,  e-mail: biuro@.mopr.suwalki.pl
· druki do pobrania - pokój nr 9 lub u pracownika socjalnego dyżurującego w godz. 7.30 – 15.30 lub dostępne w formie elektronicznej załącznik nr 7.
Zasady przyjmowania zgłoszeń i kwalifikacji określa Program, a w szczególności polegają na:
1) upowszechnieniu informacji o możliwości przyznania usług opieki wytchnieniowej poprzez umieszczenie ogłoszenia o naborze uczestników do Programu w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie realizatora Programu oraz na stronie internetowej, lub profilu w internetowych serwisach społecznościowych, z wyróżnioną i łatwo dostępną zakładką dotyczącą Programu i jego realizacji przez realizatora Programu.
2) określeniu terminu na składanie zgłoszeń określony w ogłoszeniu o naborze uczestników do Programu, który nie może być krótszy niż 7 dni kalendarzowych i nie dłuższy niż 21 dni od dnia ogłoszenia naboru uczestników do Programu. Kolejność zgłoszeń nie ma wpływu na wynik naboru uczestników do Programu.
3) gmina/powiat kwalifikuje do przyznania/przyznaje usługi opieki wytchnieniowej na podstawie Karty zgłoszenia do Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026, której wzór stanowi załącznik nr 7 do Programu oraz na podstawie dokonanej oceny indywidualnej sytuacji członka rodziny/opiekuna osoby z niepełnosprawnością. Informacje zawarte w Karcie zgłoszenia do Programu mogą być weryfikowane przez pracowników realizatora Programu w miejscu zamieszkania członka rodziny/opiekuna osoby z niepełnosprawnością.
4) Ocena indywidualnej sytuacji członka rodziny/opiekuna osoby z niepełnosprawnością odnosi się do zbadania/weryfikacji:
a) potrzeb osoby z niepełnosprawnością, nad którą członek rodziny/ opiekun sprawuje opiekę, takich jak: czynności samoobsługowe (np. utrzymanie higieny osobistej), przemieszczanie się poza miejsce zamieszkania (np. spacer, udanie się do placówki zdrowia, sklepu, ect.itp), podejmowanie aktywności życiowej i komunikowanie się z otoczeniem;
b) poziomu samodzielności osoby z niepełnosprawnością, nad którą członek rodziny/opiekun sprawuje opiekę, w tym ograniczeń osoby z niepełnosprawnością w zakresie komunikowania się lub poruszania się;
c) czy osoba z niepełnosprawnością, nad którą członek rodziny/opiekun sprawuje bezpośrednią opiekę stale przebywa w domu i nie korzysta np. z ośrodka wsparcia, z placówki pobytu całodobowego, z warsztatu terapii zajęciowej, szkoły i placówki, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2025 r. poz. 881), nie uczy się lub nie studiuje;
d) czy członek rodziny/opiekun osoby z niepełnosprawnością sprawujący bezpośrednią opiekę nad osoba z niepełnosprawnością jest nieaktywny zawodowo i ma ograniczone możliwości podejmowania aktywności zawodowej ze względu na konieczność opiekowania się osobą z niepełnosprawnością.
5) gmina/powiat dokonuje wyłonienia kandydatów na uczestników Programu, którym zostaną przydzielone usługi opieki wytchnieniowej, z uwzględnieniem karty zgłoszenia i oceny indywidualnej o których mowa w pkt 3 i 4
6) w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych (np. śmierć członka rodziny/opiekuna osoby z niepełnosprawnością lub jego nagły pobyt w szpitalu) oraz posiadania przez gminę/powiat wolnych środków na realizację Programu (np. w przypadku niewykorzystania uprzednio przyznanych godzin/dób usług opieki wytchnieniowej), usługi opieki wytchnieniowej mogą być przyznane bez Karty zgłoszenia do Programu oraz z pominięciem warunku określonego w ust. 28 Programu, dotyczącego przyznawania usługi opieki wytchnieniowej, w pierwszej kolejności osobom wpisanym na listę rezerwową. Karta zgłoszenia do Programu powinna zostać uzupełniona niezwłocznie, kiedy sytuacja członka rodziny/opiekuna osoby z niepełnosprawnością to umożliwia.
7) gmina/powiat obowiązana jest poinformować, w formie pisemnej członka rodziny lub opiekuna osoby z niepełnosprawnością, o przyznaniu usługi opieki wytchnieniowej oraz o przyznanej formie świadczenia usług opieki wytchnieniowej (w ramach pobytu dziennego/w ramach pobytu całodobowego), o wymiarze przyznanej usługi opieki wytchnieniowej (liczba godzin/liczba dób), a także o prawach i obowiązkach wynikających z przyznania usług opieki wytchnieniowej albo o wpisaniu go na listę rezerwową albo poinformować o odmowie jej przyznania wraz z uzasadnieniem.
8) w sytuacji zwiększenia limitu osób korzystających ze wsparcia w ramach usług opieki wytchnieniowej, gmina/powiat w pierwszej kolejności przyznaje usługi opieki wytchnieniowej osobom wpisanym na listę rezerwową, z uwzględnieniem postanowień pkt 3 i 4. Pozycja na liście rezerwowej nie ma wpływu na przyznanie usług opieki wytchnieniowej. Jednocześnie, w przypadku braku kandydatów na uczestników oczekujących na przyznanie usług, wpisanych na listę rezerwową lub w przypadku, gdy realizator Programu pomimo przyznania usług opieki wytchnieniowej osobom znajdujących się na liście rezerwowej nadal posiada wolne miejsca do udziału w Programie, jest on obowiązany do ogłoszenia uzupełniającego naboru uczestników do Programu.
Uczestnik Programu, któremu zostanie przyznana pomoc w postaci usług opieki wytchnieniowej nie ponosi odpłatności i może sam wskazać osobę, która będzie sprawować opiekę. 

Jednocześnie informujemy, że złożenie wniosku  nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do uczestnictwa w Programie. O sposobie rozpatrzenia  wniosku powiadomimy pisemnie po otrzymaniu środków na realizację Programu oraz dokonanej weryfikacji.
 
Załączniki:
1.       Program" Opieka wytchnieniowa "  dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2026.
2.       Karta zgłoszenia do Programu  - załącznik nr 7 Programu
3.       Karta zakresu czynności – załącznik nr 8 Programu
4.       Klauzula informacyjna RODO – MOPR
5.       Klauzula informacyjna – MRPiPS

logo ministerstwo