Aktualności

„Nasza Pamięć”

W 300 setną rocznicę nadania przez kamedułów wigierskich praw lokacji Miasta Suwałkom zapraszamy na uroczystość „Nasza Pamięć” ekumeniczna modlitwa za Suwalczan, którzy odeszli. Niedziela 15 marca 2015 r. godzina 17.00, kościół p.w. Św. Ap. Piotra i Pawła w Suwałkach ul Wojska Polskiego.

Koncert pod patronatem Prezydenta Miasta Suwałk Czesława Renkiewicza.
15.03.2015, godz. 17:00, kościół św. Apostołów Piotra i Pawła, ul. Wojska Polskiego 36.
Epokowe dzieło Mozarta w wykonaniu czworga wybitnych solistów: Anny Mikołajczyk, Rafała Bartmińskiego, Czesława Gałki i Natalii Ołów, Suwalskiej Orkiestry Kameralnej i Sinfonii Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza oraz Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej.
Wstęp wolny. Projekt dofinansowany przez Urząd Miasta Suwałk i Podlaski Urząd Marszałkowski.
Requiem W.A. Mozarta zabrzmi w wykonaniu znakomitych, cenionych solistów: Anny Mikołajczyk (sopran), Natalii Ołów (mezzosopran), Rafała Bartmińskiego (tenor) i Czesława Gałki (bas). Artystom będą towarzyszyły połączone orkiestry: Suwalska Orkiestra Kameralna i Orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza oraz Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej przygotowany przez Dariusza Zimnickiego. Utwór zostanie zaprezentowany w ramach uroczystości „Nasza pamięć – ekumeniczna modlitwa za Suwalczan, którzy odeszli”, po nabożeństwie ekumenicznym z udziałem duchownych różnych wyznań.
Requiem d-moll KV 626 powstało w 1791 roku. To jeden z największych utworów sakralnych Mozarta, którego stworzenie owiane jest mgiełką tajemnicy i dramatu. Mozart dostał zlecenie na napisanie mszy żałobnej w lipcu 1791 roku. Anonimowo i listownie. Tajemniczego posłańca, który przekazał zamówienie, wysłał podobno Franz Graf von Walsegg-Stuppack. Hrabia chciał utworem Mozarta upamiętnić swojej młodo zmarłej żony.
Pracę nad dziełem Mozart rozpoczął w październiku, ale jednocześnie tworzył opery „Czarodziejski flet” i „Łaskawość Tytusa”, więc pisanie requiem przerwał. Wrócił do tworzenia w listopadzie, gdy miał mało czasu, bowiem 20 listopada gwałtownie zaatakowała śmiertelna, jak się okazało, choroba. Kompozytor zmarł 5 grudnia 1791 roku zostawiając utwór niedokończony.
11 godzin wcześniej Mozart miał okazję usłyszeć swój utwór podczas próby śpiewanej. Ze wspomnień przyjaciela, Benedikta Schaka, wynika, że kompozytor podczas słuchania wybuchł płaczem, jakby przeczuwał, że niedługo śmierć przyjdzie i po niego.
Mozart zostawił mszę nieukończoną. Podobno ukończył ją Franz Xaver Süssmayr (w pracach udział brać miał też Joseph Eybler), chociaż współcześni muzykolodzy nie do końca wierzą, że był on w stanie sam uzupełnić dzieło i skomponować Sanctus, Benedictus oraz Agnus Dei.
Budowa utworu:
1. INTROITUS Requiem aeternam (Adagio)
2. KYRIE (Allegro – Adagio; 100 taktów) – autograf bez tempa
3. SEQUENS Dies irae (Allegro assai; 68 taktów) – fragment / Tuba mirum (Andante; 62 takty) – fragment / Rex tremendae maiestatis (Grave; 22 takty) – fragment / Recordare (Andante; 130 taktów) – fragment / Confutatis maledictis (Andante; 40 taktów) / Lacrimosa (Larghetto; 30 taktów) – fragment; tylko 8 taktów ręką Mozarta / Amen (16 taktów) – fragment, szkic – nie wykorzystane przez Süssmayra
4. OFFERTORIUM Domine Jesu Christe (Andante con moto; 78 taktów) – fragment / Hostias et preces tibi (Andante con moto; 89 taktów) – fragment
5. SANCTUS Sanctus Dominus Deus (Adagio – Allegro; 38 taktów) – F. X. Süssmayr
6. BENEDICTUS (Andante – Allegro; 76 taktów) – F. X. Süssmayr
7. AGNUS DEI (Larghetto; 133 takty) – F. X. Süssmayr
8. COMMUNIO Lux aeterna (Adagio – Allegro – tempo primo) – W. A. Mozart / F. X. Süssmayr

13
Marzec