Obwodnica Suwałk priorytetem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju – takie słowa usłyszał wczoraj od Zbigniewa Rynasiewicza wiceministra tego resortu i jego urzędników Czesław Renkiewicz Prezydent Suwałk i Andrzej Chuchnowski Przewodniczący Rady Miejskiej, którzy w towarzystwie posłów: Bożeny Kamińskiej i Andrzeja Orzechowskiego z Ełku brali udział w spotkaniu. Do spotkania doszło na prośbę Prezydenta Suwałk, który w grudniu 2013r. spotkał się w sprawie przyśpieszenia budowy obwodnicy Suwałk z Dyrektorem GDDKiA Lechem Witeckim, a w dniu 23 stycznia 2014r. złożył na piśmie do Ministra Zbigniewa Rynasiewicza uwagi do Dokumentu implementacyjnego do Strategii rozwoju Transportu do 2020r.
Ze spotkania wynika, że fakty dotyczącą budowy obwodnicy Suwałk są następujące:
- jest ona najlepiej przygotowanym do realizacji od strony dokumentacyjnej odcinkiem trasy S-61, czyli Via-Baltica.
- będzie ona realizowana wcześniej niż odcinek drogi ekspresowej S-61 Suwałki- Budzisko, którego stan przygotowania do realizacji jest w fazie wyboru wariantu przebiegu tej trasy. Tym samym postulat Prezydenta Suwałk wynikający z jego pisma z dnia 23 stycznia 2014r. do Ministra Rynasiewicza ma być spełniony.
- w III kwartale 2014r. będzie złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę obwodnicy Suwałk tzw. ZRiD
- w III kwartale 2014r. ma być też ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy,
- planowany termin rozpoczęcia robót przy budowie obwodnicy Suwałk to I kwartał 2015r.
- źródłem finansowa budowy obwodnicy Suwałk będą środki wydzielone dla Polski w ramach CEF.
Natomiast odcinek S-61 Suwałki-Budzisko będzie realizowany później tzn. do połowy 2015r. powinna być wydana decyzja środowiskowa a rozpoczęcie jej budowy planowane jest na 2016r.
W trakcie spotkania potwierdziły się też nieoficjalne informacje, którymi dysponował Prezydent Suwałk, iż w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju są prowadzone prace nad zmianą obecnie obowiązującego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Minister Zbigniew Rynasiewicz poinformował, iż do 13 lutego br. są prowadzone konsultacje w sprawie zmiany załącznika nr 5 do ww. Programu, który po zaopiniowaniu przez Ministra Finansów stanie na posiedzenie rządu. W tym załączniku na poz. 13 jest obwodnica Suwałk. O tym wspomina również dzisiejszy artykuł w Dzienniku Gazie Prawnej.
Kolejną sprawą poruszoną w trakcie tego spotkania była kwestia budowy Via-Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą. Zdaniem Ministra Zbigniewa Rynasiewicza i jego urzędników trasa ta powinna powstać do 2020 roku i w tym zakresie w ostatnim czasie została wydana decyzja środowiskowa na odcinek Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn, z wyłączeniem obwodnicy Łomży. W grudniu 2013r. odbyło się też posiedzenie KOPI w GDDKiA w sprawie budowy odcinka Szczuczyn-Szkocja, przygotowywanego przez olsztyński oddział GDDKiA.
W zakresie przedłożonego przez Prezydenta Suwałk postulatu włączenia do Dokumentu implementacyjnego modernizacji drogi krajowej S-8 na odcinku Augustów-Białystok przedstawiciele ministerstwa poinformowali, iż nie może to być realizowane ze środków UE ponieważ Unia finansować będzie z nowej perspektywy 2014-2020 trasę Via-Baltica. Modernizacja S-8, szczególnie na odcinku Sztabin-Katrynka może być finansowana jedynie ze środków krajowych, ale nie jest to priorytetem ministerstwa, ponieważ po wybudowaniu Via-Balticy sieć dróg krajowych może ulec zmianie.
W trakcie spotkania rozmawiano też na temat kolejnego postulatu zgłoszonego na piśmie przez Prezydenta Suwałk do Dokumentu implementacyjnego , a mianowicie ujęcia na liście w jednej pozycji pod nr 6 całej linii kolejowej E-75 (Rail Baltica) a nie dzielenie jej na dwie części, czyli odcinki: Sadowne-Białystok i Białystok-Suwałki-Trakiszki. W tym zakresie ministerialni urzędnicy wyrazili taki pogląd, iż nie ma to większego znaczenia ponieważ rozwój infrastruktury kolejowej jest priorytetem Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2014-2020 i zadania ujęte w tym dokumencie winne być zrealizowane bez względu na której pozycji zostały one zapisane.
W spotkaniu oprócz Sekretarza Stanu Zbigniewa Rynasiewicza uczestniczyli dyrektorzy departamentów Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju odpowiedzialni za budowę dróg i infrastruktury kolejowej oraz przedstawiciel GDDKiA.
Wczorajsze rozmowy i spotkanie w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju trwały blisko jedną godzinę.