Podczas wczorajszej sesji Rady Miejskiej, radni większością głosów (16 za, 4 przeciw) zdecydowali, że Czesław Renkiewicz, Prezydent Miasta Suwałk otrzymał absolutorium za rok 2013. Ubiegły rok budżet Miasta Suwałki zamknął się nadwyżką budżetową. Spadł poziom zadłużenia oraz wykonano inwestycje warte blisko 50 milionów złotych.
- Budżet ubiegłego roku był budżetem bezpiecznym na miarę możliwości naszego miasta. Jednocześnie budżet ten przygotowuje nasze miasto do nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020 – mówił przed głosowaniem radnych Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk.
Prezentujemy najważniejsze dane z wykonania budżetu miasta Suwałk za 2013 rok.
Budżet miasta Suwałk na 2013 rok uchwalony w dniu 19 grudnia 2012 r. uchwałą nr XXIX/314/2012 Rady Miejskiej w Suwałkach przewidywał:
1) dochody w kwocie: 300.788,1 tys. zł, w tym:
a) dochody bieżące w kwocie: 265.637,3 tys. zł,
b) dochody majątkowe w kwocie: 35.150,8 tys. zł;
2) wydatki w kwocie: 303.778,0 tys. zł, w tym:
a) wydatki bieżące w kwocie: 254.078,8 tys. zł,
b) wydatki majątkowe w kwocie: 49.699,2 tys. zł.
Uchwały podejmowane w trakcie 2013 roku przez Radę Miejską oraz zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta spowodowały, że na dzień 31 grudnia plan dochodów budżetu miasta wyniósł 311.065,6 tys. zł, w tym bieżących 279.959,5 tys. zł i majątkowych 31.106,1 tys. zł, a plan wydatków 319.886,1 tys. zł, w tym bieżących 263.393,9 tys. zł i majątkowych 56.492,2 tys. zł.
Realizacja budżetu miasta w 2013 r. przebiegała dość korzystnie. Dochody ogółem wykonano w kwocie 307.492,6 tys. zł, co stanowi 98,85% rocznego planu, wydatki ogółem natomiast w kwocie 307.128,2 tys. zł, co stanowi 96,01% planu rocznego.
Wykonanie dochodów na poziomie nieznacznie niższym od planowanego wynika głównie z niższego niż planowano (o ok. 3.386 tys. zł) wykonania dochodów majątkowych, w tym dotacji celowych na realizację projektów współfinansowanych środkami UE w szczególności projektu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II – administracja samorządowa” oraz Przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 655 w Suwałkach – II etap”, co związane było z przesunięciem zaplanowanych w 2013 r. wydatków na 2014 r. oraz wykonaniem nieco niższym, niż planowano dochodów bieżących (o ok. 187 tys. zł).
Struktura budżetu, tak jak w latach poprzednich, wykazuje się nadwyżką dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi. Dochody majątkowe z poziomu 24.790,7 tys. zł w roku 2012 wzrosły do poziomu 27.720,2 tys. zł w roku 2013, zaś wydatki majątkowe z 46.512,3 tys. zł w roku 2012 wzrosły do poziomu 49.847,3 tys. zł w roku, za który rozpatrywano sprawozdanie.
Stopniowa poprawa sytuacji makroekonomicznej gospodarki światowej miała również widoczny wpływ na wyniki gospodarcze przedsiębiorców oraz mieszkańców Suwałk, co miało swój wyraz we wzroście dochodów własnych naszego miasta. Pozwoliło to na zabezpieczenie wszystkich niezbędnych potrzeb związanych z funkcjonowaniem miasta oraz na stopniowy wzrost wydatków majątkowych będących narzędziem zwiększenia atrakcyjności naszego Miasta, przede wszystkim dla naszych mieszkańców a także gości i podmiotów zewnętrznych.
Najważniejsze wydatki inwestycje roku 2013 dotyczą zadań:
1) Przebudowa układu komunikacyjnego w Śródmieściu Suwałk (przebicie ul. Wigierskiej do ul. Grunwaldzkiej z budową mostu przez rzekę Czarna Hańcza) – 10.167,8 tys. zł.
2) Poprawa atrakcyjności turystycznej Suwałk poprzez przebudowę Placu Marii Konopnickiej – 7.260,3 tys. zł.
3) Miejskie Centrum Usług Publicznych, Kultury i Sportu - sala koncertowo-teatralna w Suwałkach – 5.868,9 tys. zł.
4) Poprawa infrastruktury publicznej w celu zwiększenia atrakcyjności turystycznej w regionie transgranicznym (Plac Europejski II etap – Plac Piłsudskiego) – 3.575,5 tys. zł.
5) Wykupy nieruchomości – 3.132,2 tys. zł.
6) Budowa ulicy Władysława Łokietka I i Kazimierza Wielkiego w Suwałkach - I etap – 2.205,3 tys. zł.
7) Przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 655 w Suwałkach – II etap – 2.131,3 tys. zł.
8) Budowa ulic z uzupełnieniem infrastruktury technicznej na osiedlu Hańcza w kwartale pomiędzy ulicami: Warszawska, Poznańska, Bydgoska i Białostocka – 1.518 tys. zł.
9) Rozbudowa bazy Zarządu Dróg i Zieleni - budynek warsztatowo – socjalny – 1.409,4 tys. zł.
Łączne zadłużenie Miasta Suwałki na koniec 2013 r. wyniosło 127.054,7 tys. zł.