Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk wziął dziś udział w spotkaniu Społecznego Komitetu Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk z Jerzym Doroszkiewiczem, dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Spotkanie zorganizowane z inicjatywy Komitetu odbyło się w Suwałkach, a dotyczyło oczywiście budowy Obwodnicy Suwałk.
Spotkanie było pokłosiem pisma dyrektora Jerzego Doroszkiewicza z 16 stycznia 2015 roku skierowanego do Czesława Renkiewicza, Prezydenta Suwałk z którego wynikało, że po raz kolejny zmienił się harmonogram związany z budową suwalskiej Obwodnicy.
Przypomnijmy. 16 stycznia 2015r. do Czesława Renkiewicza, Prezydenta Suwałk dotarło pismo, z którego wynika, że inwestor – GDDKiA W Białymstoku – zakłada zakończenie budowy obwodnicy Suwałk w II kwartale 2019 roku. Jednocześnie wskazano, że jeżeli procedura przetargowa i proces inwestycyjny zostaną przeprowadzone sprawnie to termin oddania drogi do użytku może skrócić się o nawet pół roku.
Społeczny Komitet chcąc poznać powody takiej decyzji zaprosił dyrekcję GDDKiA w Białymstoku do Suwałk.
- Informacja dotycząca zmiany harmonogramu budowy Obwodnicy Suwałk zaniepokoiła wielu Suwalczan. Ludzie pytają nas o to dlaczego po raz kolejny odkłada się w czasie tą ważną dla Suwałk inwestycję – mówił Stanisław Kulikowski, szef Komitetu.
Wtórował mu Czesław Renkiewicz, Prezydent Renkiewicz. – Po raz kolejny w krótkim czasie zmieniają się plany dotyczące budowy obwodnicy Suwałk. Najpierw zrezygnowano z projektowania rezerwy pod trzeci pas ruchu co wydłużyło przygotowanie projektu o blisko rok. Kiedy projekt był już gotowy okazało się, że zapadła decyzja by nawierzchnia Obwodnicy Suwałk została wybudowana w technologii betonowej – mówił Prezydent Suwałk.
Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor GDDKiA szczegółowo, krok po kroku, omówił harmonogram związany z rozstrzygnięciem ogłoszonego już przetargu w systemie Projektuj (optymalizuj) i Buduj na obwodnicę Suwałk oraz całego procesu inwestycyjnego. Przedstawił również dlaczego zdecydowano by obwodnicę Suwałk realizować w technologii betonowej.
- 3 października 2014 roku moi przełożeni zobligowali mnie do tego by cała droga ekspresowa S61, w tym także obwodnica Suwałk, została wykonana w technologii betonowej. W tym celu koniecznym było przeprojektowanie istniejącej już dokumentacji dla obwodnicy Suwałk. Zdecydowałem by ogłosić przetarg w systemie Projektuj i Buduj ponieważ jest to zdecydowanie szybsza procedura – poinformował Jerzy Doroszkiewicz.
Dwuetapowy przetarg na obwodnicę Suwałk ogłoszony został 12 listopada 2014r. 15 grudnia GDDKiA w Białymstoku poinformowała, że zgłosiło się 20 firm i konsorcjów chętnych do budowy obwodnicy Suwałk. Następni urzędnicy GDDKiA z Białegostoku rozpoczęli analizę ofert.
- Zakładamy, że na początku marca zakończymy analizę dokumentów związaną z tym, które firmy dopuścić do udziału w przetargu. Natomiast do końca marca, do tych firm, powinny zostać skierowane już oficjalne zaproszenia do składania ofert – mówił Dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA.
Umowa na realizację obwodnicy Suwałk ma zostać podpisana w IV kwartale tego roku.
Jerzy Doroszkiewicz zapewnił członków Społecznego Komitetu Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk oraz Czesława Renkiewicza Prezydenta Suwałk, że dołoży wszelkich starań by skrócić terminy związane z kolejnymi etapami przygotowania tej inwestycji. Nie chciał jednak podać żadnych konkretów.
Doroszkiewicz poinformował jedynie, że po podpisaniu umowy z wykonawcą, który wygra przetarg, będzie miał on 10 miesięcy na wprowadzenie zmian w dokumentacji. 5 kolejnych miesięcy na uzyskanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej- czyli tzw. ZRID. Resztę czasu potrwa budowa, która zgodnie z zapisami w przetargu powinna zakończyć się najdłużej w 37 miesięcy od dnia podpisania umowy. Oczywiście wykonawca będzie mógł skrócić te terminy na etapie realizacji kontraktu.
Dyrektor GDDKiA w Białymstoku zaproponował również by organizować cykliczne spotkania podczas, których mógłby informować o postępach prac związanych z realizacją Obwodnicy Suwałk.