Aktualności

Stanowisko ws. budowy dróg ekspresowych

Na wczorajszej (17 sierpnia) sesji Rady Miejskiej, Radni przyjęli stanowisko w sprawie przebiegu dróg ekspresowych w Polsce północno-wschodniej w tym nowego odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk(S61)- Knyszyn(S19) oraz poprawy połączeń drogowych na trasie DK nr 8 Suwałki-Białystok.

Z treścią stanowiska można zapoznać się poniżej.

Stanowisko Rady Miejskiej w Suwałkach

z dnia 17 sierpnia 2016 roku

w sprawie  przebiegu dróg ekspresowych w Polsce północno-wschodniej w tym  nowego odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19) oraz poprawy połączeń drogowych na trasie DK nr 8 Suwałki-Białystok

 

Rada Miejska w Suwałkach wyraża zaniepokojenie wprowadzonymi  w ostatnim czasie zmianami w sieci autostrad i dróg ekspresowych w tym planowanego przebiegu nowego odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19) przy jednoczesnym braku jakichkolwiek działań w zakresie poprawy połączeń drogowych północnej części województwa podlaskiego ze stolicą regionu Białymstokiem.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. została uzupełniona sieć autostrad i dróg krajowych o ww. odcinek drogi ekspresowej S16, który docelowo będzie stanowił połączenie tras Via Carpatia i Via Baltica. Wybudowanie przedmiotowego odcinka drogi ekspresowej S16 oznaczać będzie pominięcie istotnych potrzeb subregionu suwalskiego, od wielu już lat borykającego się z licznymi problemami komunikacyjnymi oraz będzie miało wiele daleko idących, negatywnych konsekwencji dla dalszego rozwoju Suwałk i Suwalszczyzny oraz północnej części województwa podlaskiego.

Realizacja przedmiotowej inwestycji łączącej trasę Via Carpatia (S19) z Via Baltica (S61) poprzez Ełk będzie oznaczała również faktyczną rezygnację z poprawienia przepustowości połączenia drogowego Augustów - Białystok, co wraz z wzrastającym co roku natężeniem ruchu drogowego spowoduje znaczące wydłużenie czasu dojazdu z Suwałk i północnych części województwa podlaskiego do ośrodka metropolitarnego - Białegostoku. Wielu mieszkańców Suwałk i okolic, jak i miejscowości położonych na trasie drogi krajowej nr 8 jak Augustów, Sztabin, Suchowola czy Korycin, pokonuje codziennie drogę do Białegostoku przemieszczając się do pracy, szkoły lub na uczelnię. Poprawa przepustowości połączenia drogowego Augustowa z Białymstokiem leży więc nie tylko w interesie Suwałk, ale i całej północnej części województwa podlaskiego.

Doceniamy wysiłek i starania Rządu oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie jak najszybszej budowy drogi ekspresowej S 61 (Ostrów Mazowiecka- granica państwa Budzisko) lecz dla nas równie ważna jak dostępność komunikacyjna z Warszawą jest szybki i bezpieczny dojazd do Białegostoku.  Niestety nie zabezpiecza tego dzisiejsza droga krajowa nr 8 i bardzo nas niepokoi brak planów co do jej modernizacji na odcinku Augustów-Białystok. 

Należy podkreślić, iż brak dogodnych połączeń komunikacyjnych stanowi istotną barierę rozwoju Suwałk i regionu. W Suwałkach funkcjonuje m.in. Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna i Park Naukowo-Technologiczny Polska-Wschód, których celem jest społeczno-gospodarcze ożywiane regionu, jednakże bez odpowiedniej infrastruktury drogowej podmioty te nie będą w stanie sprostać potrzebom potencjalnych inwestorów. Suwalszczyzna i północna część województwa podlaskiego to także region o unikatowych walorach naturalnych, predysponujących go do rozwoju turystyki, który nie jest jednak możliwy bez zapewnienia możliwości szybkiego i bezpiecznego dojazdu.

Wybrany wariant połączenia Via Baltica i Via Carpatia poprzez planowany odcinek drogi ekspresowej S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19) jest niezgodny z obecnie obowiązującym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025r.) a jego realizacja może budzić wątpliwości co do zasadności ekonomicznej. Bardziej racjonalne wydaje się połączenie obu szlaków transportowych w pobliżu Augustowa poprzez węzeł Raczki. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, iż na drodze krajowej nr 8 na odcinku Augustów-Białystok dokonano w ostatnim czasie znaczących inwestycji m.in.  przebudowano  odcinek Białystok-Katrynka do standardu drogi ekspresowej oraz wybudowano obwodnicę Augustowa. Dodatkowo, w perspektywie do roku 2019 powstanie obwodnica Suwałk, a do 2020 odcinek Suwałki-Budzisko (granica państwa), które wraz z obwodnicą Augustowa utworzą komfortowe połączenie dla ruchu tranzytowego przemieszczającego się na osi Północ-Południe. Biorąc pod uwagę już poniesione i planowane do poniesienia nakłady na tym ciągu komunikacyjnym, znacznie bardziej racjonalne byłoby kontynuowanie planowanych połączeń w oparciu o odcinki już istniejące czy też projektowane niż budowa nowego i kosztownego ekspresowego połączenia pomiędzy Ełkiem i Białymstokiem. 

Zauważyć należy, że koszty eksploatacji nowego połączenia przez użytkowników będą wyższe dla wariantu Ełk - Knyszyn. Ciężarówki przemieszczające się w obie strony z krajów bałtyckich i Rosji poprzez Via Baltica, a następnie Via Carpatia na południe Europy w wariancie połączenia przez Ełk będą miały do pokonania znacznie dłuższy odcinek niż w przypadku połączenia obu szlaków w pobliżu Augustowa.

Połączenie Ełk - Knyszyn będzie wiązało się również z koniecznością przejścia przez obszary cenne ze środowiskowego punktu widzenia takie jak: Ostoja Biebrzańska PLB200006, Dolina Biebrzy PLH200008 i otulina Biebrzańskiego Parku Narodowego. 

Mając powyższe na uwadze Rada Miejska w Suwałkach apeluje o ponowne przeanalizowanie wyboru wariantu łączącego trasy Via Baltica i Via Carpatia.

Jeżeli jednak przytoczone wyżej argumenty nie znajdą uznania, to władze i mieszkańcy Suwałk oczekują podjęcia stosownych działań w zakresie modernizacji drogi krajowej nr 8 na trasie Suwałki-Białystok do standardu 2+1 a w szczególności odcinka Sztabin – Katrynka wraz z budową obwodnic takich miejscowości jak Sztabin i Suchowola. Pomimo naszych wniosków w żadnym znanym nam dokumencie na lata 2014-2020 nie zapisano planu i środków na modernizację tej trasy. Jest to niezgodne z treścią zapisów wielu dokumentów regulujących strategiczny rozwój województwa podlaskiego w tym m.in. Strategią Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020. Z dokumentów tych  jasno wynika, iż niezbędna jest poprawa dostępności komunikacyjnej wewnątrz regionu, w tym Białegostoku z miastami subregionalnymi  jak  Suwałki i Łomża, co ma  zabezpieczać zrównoważony rozwój województwa podlaskiego. Brak inwestycji w tym zakresie będzie powodować dalszą marginalizację i pogłębianie różnic w rozwoju  wewnątrz  regionu. Na taki stan rzeczy nie może być naszej zgody  i dlatego też wnosimy do władz rządowych, parlamentarzystów oraz władz regionalnych o zaplanowanie i realizację inwestycji w ramach DK nr 8 poprawiających dostępność komunikacyjną północnej części województwa podlaskiego z Białymstokiem. 

 

Lista odbiorców Stanowiska Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 17 sierpnia 2016 roku w sprawie przebiegu dróg ekspresowych w Polsce północno-wschodniej w tym nowego odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk(S61)- Knyszyn(S19) oraz poprawy połączeń drogowych na trasie DK nr 8 Suwałki-Białystok.

 

  1. Beata Szydło  -Prezes Rady Ministrów
  2. Andrzej Adamczyk -Minister Infrastruktury i Budownictwa
  3. Adam Andruszkiewicz  – Poseł na Sejm RP
  4. Mieczysław Baszko  – Poseł na Sejm RP
  5. Jacek Bogucki – Poseł na Sejm RP
  6. Tomasz Cimoszewicz  – Poseł na Sejm RP
  7. Kazimierz Gwiazdowski  – Poseł na Sejm RP
  8. Krzysztof Jurgiel – Posła na Sejm RP
  9. Bożena Kamińska – Poseł na Sejm RP
  10. Lech Antoni Kołakowski – Poseł na Sejm RP
  11. Bernadeta Krynicka – Poseł na Sejm RP
  12. Dariusz Piontkowski – Poseł na Sejm RP
  13. Krzysztof Truskolaski  – Poseł na Sejm RP
  14. Robert Tyszkiewicz  – Poseł na Sejm RP
  15. Jarosław Zieliński  – Poseł na Sejm RP
  16. Jacek Żalek – Poseł na Sejm RP
  17. Anna M. Anders –  Senator RP
  18. Tadeusz Romańczuk – Senator RP
  19. Jan DobrzyńskiSenator RP
  20. Jerzy Leszczyński – Marszałek Województwa Podlaskiego
  21. Bohdan Paszkowski – Wojewoda Podlaski
  22. Jarosława Dworzański – Przewodniczący Sejmiku Podlaskiego
  23. Anna Naszkiewicz – Wicemarszałek Sejmiku Woj. Podlaskiego
  24. Bogdan Dyjuk – członek Zarządu Woj. Podlaskiego
  25. Stefan Krajewski  - członek Zarządu Woj. Podlaskiego
  26. Maciej Żywno – Wicemarszałek Sejmiku Woj. Podlaskiego
  27. Szczepan Ołdakowski Starosta Powiatu Suwalskiego
  28. Grzegorz Mackiewicz – Przewodniczący  Rady Powiatu Suwalskiego
  29. Tadeusz Chołko – Wójt Gminy Suwałki
  30. Marek Jeromin     –Przewodniczący Rady Gminy Suwałki
  31. Jacek Bojarowicz - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
  32. Jerzy Doroszkiewicz   - Dyrektor Oddziału GDDKiA w Białymstoku
  33. Wojciech Walulik -Burmistrz Miasta Augustowa
  34. Jarosław Szlaszyński  - Starosta Powiatu Augustowskiego
  35. Tadeusz Drągiewicz  - Wójt Gminy Sztabin
  36. Michał Grzegorz Matyskiel -Burmistrz Suchowoli
  37. Mirosław Lech -Wójt Gminy Korycin
  38. Piotr Franciszek Alszko  -Starosta Sejneński
  39. Arkadiusz Adam Nowalski -  Burmistrz Miasta Sejny
  40. Media regionalne i lokalne

18
Sierpień