Osoba reprezentująca jednostkę: Leszek Lewoc – Dyrektor
Struktura organizacyjna MOPR:
1. Dział Finansowo-Księgowy
2. Dział Kadr i Administracji, w tym:
Sekcja Informatyków.
3. Dział Pomocy Środowiskowej, w tym:
1) Sekcja Pracowników Socjalnych,
2) Sekcja Świadczeń Środowiskowych,
3) Sekcja Asysty Rodzinnej.
4. Dział Pomocy Kryzysowej
1) Ogrzewalnia dla osób bezdomnych i nietrzeżwych;
5. Dział Pieczy Zastępczej, w tym;
1) Sekcja obsługi świadczeń,
2) Sekcja Koordynatorów Pieczy Zastępczej,
3) Mieszkania chronione treningowe.
6. Dział Świadczeń Rodzinnych i Pomocy Mieszkaniowej, w tym:
1) Sekcja Obsługi Klienta,
2) Sekcja Obsługi Świadczeń,
3) Sekcja Pomocy Mieszkaniowej.
7. Dział Pomocy Instytucjonalnej, w tym:
1) Sekcja Pomocy Instytucjonalnej,
2) Sekcja Usług Opiekuńczych,
3) Sekcja Obsługi Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
4) Sekcja Pracowników Socjalnych,
5) Mieszkanie chronione wspierane;
8. Specjalista ds. pozyskiwania funduszy i realizacji projektów;
9. Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
10. Klub „Senior+” w Suwałkach.
- ul. 23 Filipowska 20, 16-400 Suwałki
- (87) 562-89-70
- (87) 562-89-71
- biuro@mopr.suwalki.com
- www.mopr.suwalki.pl
Zakres działania: zdania należące do właściwości gminy i powiatu z zakresu administracji rządowej i samorządowej dotyczące:
1. Pomocy społecznej, a w szczególności:
1) analizy i oceny zjawisk społecznych rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
2) pobudzania aktywności społecznej w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym,
3) prowadzenia pracy socjalnej skierowanej na pomoc osobom i rodzinom z wykorzystaniem dostępnych instrumentów aktywnej integracji,
4) ustalania uprawnień i realizacja świadczeń pieniężnych, w naturze i usługach oraz pomocy instytucjonalnej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej,
5) organizowania i realizacji usług opiekuńczych,
6) organizowania i realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
7) kierowania i ustalania odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i domach pomocy społecznej,
8) wypłaty wynagrodzeń za sprawowanie opieki opiekunom ustanawianym przez sąd opiekuńczy,
9) organizacji prac społecznie użytecznych, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
10) rozwoju infrastruktury społecznej służącej realizacji zadań pomocy społecznej,
11) prowadzenia mieszkań chronionych,
12) realizacji pomocy cudzoziemcom,
13) realizacja zadań z zakresu Interwencji kryzysowej,
14) prowadzenia hostelu dla osób doświadczających kryzysu,
15) opracowywania i koordynacji realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych,
16) opracowywania oceny zasobów pomocy społecznej,
17) prowadzenie ośrodka wsparcia Klub „Senior+”z siedzibą w Suwałkach przy ul. Zastawie 38,
18) prowadzenie ogrzewalni przy ul. Sportowej 24 dla osób bezdomnych i nietrzeźwych.
2. Przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności:
1) prowadzenia poradnictwa specjalistycznego, w szczególności prawnego, psychologicznego i socjalnego,
2) podejmowania interwencji w środowiskach wobec rodzin dotkniętych przemocą w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty”,
3) dzielania schronienia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie,
4) opracowywania i realizacji programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych,
5) obsługi organizacyjno-technicznej zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych.
3. Świadczeń rodzinnych, w szczególności ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych ustawą o świadczeniach rodzinnych;
4. Zasiłków dla opiekuna;
5. Funduszu alimentacyjnego, w szczególności:
1) ustalania uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
2) podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych.
6. Wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w szczególności:
1) wykonywania zadań organizatora pieczy zastępczej,
2) ustalania uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych ustawą o wspieraniu rodziny
i systemu pieczy zastępczej,
3) ustalania opłat rodzicom biologicznym za pobyt dzieci w pieczy zastępczej,
4) dochodzenia świadczeń alimentacyjnych od rodziców dzieci przebywających w pieczy zastępczej,
5) zawierania umów z zawodowymi rodzinami zastępczymi,
6) prowadzenia rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz o osobach pełniących już funkcje wymienionych wyżej rodzin zastępczych,
7) zapewniania rodzinom opieki asystenta rodziny.
7. Rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, w szczególności:
1) orzecznictwa o stopniu niepełnosprawności i o niepełnosprawności,
2) wydawania kart parkingowych osobom niepełnosprawnym oraz placówkom zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych,
3) wydawania legitymacji osobom niepełnosprawnym,
4) ustalania uprawnień i przyznawania dofinansowań osobom niepełnosprawnym
z zakresu rehabilitacji społecznej przewidzianych w ustawie o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych,
5) współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizacji zadań dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
6) obsługi administracyjno-technicznej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Prezydencie Miasta Suwałk.
8. Potwierdzania prawa do świadczeń zdrowotnych osób nieubezpieczonych.
9. Ustalania uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego osób pobierających zasiłki stałe, niektóre świadczenia opiekuńcze oraz realizujących kontrakt socjalny, indywidualny program zatrudnienia socjalnego lub program wychodzenia z bezdomności, itp. oraz opłacanie należnych składek.
10. Ustalania uprawnień i wypłata dodatków mieszkaniowych oraz dodatku energetycznego dla odbiorców wrażliwych energii elektrycznej.
11. Ustalania uprawnień i wypłata jednorazowych świadczeń określonych ustawą o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
12. Realizacji świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się na terenie Miasta Suwałki.
13. Realizacja zadań wynikających z innych ustaw.
14. Realizacja programów osłonowych i rządowych.
15. Współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi samorządu, administracją rządową, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, sądami i innymi podmiotami.