Konsultacje społeczne w sprawie przebiegu trasy Rail Baltica w granicach miasta odbyły się w czwartek (05.12) w Urzędzie Miejskim w Suwałkach. W spotkaniu uczestniczyło kilkudziesięciu mieszkańcu miasta i okolic, władze samorządowe i przedstawiciele mediów.
Odcinek trasy Suwałki – Trakiszki ma powstać w latach 2023-2027. Projektowanie trasy przewidziane jest na rok 2020. Odcinek z Ełku do granicy państwa będzie miał 100 km, dwa tory i będzie całkowicie zelektryfikowany. Pociągi osobowe będą mogły jechać tą trasą nawet z prędkością 250km/h.
W czwartek w Ratuszu przedstawiciele firmy TPF Sp. z o.o., organizatorzy konsultacji przedstawili zebranym jeden, a nie trzy, jak do tej pory, wariant przebiegu szybkiej kolei przez miasto.
Zakłada on, że linia biegnąca przez Suwałki będzie w dużej mierze poprowadzona, po istniejącym śladzie, tak aby jak najmniej ingerować w istniejącą zabudowę. Przez miasto pociągi pojadą z prędkością 160, 120 i 100 km/h. Żeby tak się jednak stało, układ torowy w granicach miasta zostanie przystosowany do dużych prędkości, a przebieg linii zmieni się na łukach. Zmieni się także układ drogowy. Bowiem z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa na całym odcinku linii Ełk – granica państwa, zlikwidowane zostaną wszystkie istniejące jednopoziomowe skrzyżowania linii kolejowej z drogami. W granicach miasta mają je zastąpić wiadukty kolejowe i drogowe. Odpowiednio wiadukt kolejowy o długości około 60 metrów nad ulicą Sejneńską oraz wiadukty drogowe w ciągu ulic: Raczkowskiej i 100-lecia Niepodległości.
Rozbudowa czeka Stację Papiernia, gdzie docelowo, z centrum miasta, przeniesiony zostanie dworzec towarowy. Planowana rozbudowa Stacji Papiernia wiąże się z likwidacją i wyburzeniami istniejącej w tym rejonie zabudowy m.in. funkcjonującego zakładu obróbki drewna.
W rozmowie z mediami, Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk zapowiedział, że chce rozmawiać z właścicielami tych nieruchomości.
- Przedstawiony dziś wariant przebiegu trasy szybkiej kolei przez Suwałki omija wieś Czarnoziem, gdzie poprzedni wariant zakładał dużą ingerencję i był niekorzystny dla miasta. Zaprezentowany dziś wariant omija wieś Czarnoziem, natomiast postulat miasta o przeniesieniu stacji towarowej z centrum na Papiernię ingeruje w zabudowę przemysłową. Sądziliśmy, że uda się zlokalizować tę stację bez naruszenia obiektów przemysłowych. Okazuje się jednak, że nie i na ten temat trzeba rozmawiać. PKP jako realizator tej inwestycji zapłaci właściwe odszkodowanie, natomiast my jako miasto też chcemy być aktywni w tym procesie. Jeżeli dojdzie na przykład do wykupu tych gruntów, to proponujemy zakup miejskich działek w pobliżu – mówił Prezydent.
Wracając do planów, na ul. Staniszewskiego powstanie druga stacja – przystanek Suwałki – Południe. Będą mogły się tu zatrzymać pociągi, które kończą swój bieg w Suwałkach, będzie to też przystanek dla składów jadących do granicy państwa, które nie zajeżdżałyby na stację główną. Wokół przystanku ma powstać potrzebna infrastruktura, parkingi, miejsca obsługi podróżnych, na miejsce dojedzie także komunikacja miejska.
Ruch towarowy z miasta wyprowadzi łącznica kolejowa. Spowoduje ona, że pociągi towarowe nie będą już wjeżdżały do centrum, skąd zostaną usunięte tory wykorzystywane dotychczas przez składy towarowe.
Na obecnej stacji kolejowej projektowane są docelowo dwa perony i pięć torów, do których poprowadzą przejścia podziemne. W przyszłości umożliwi to planowane przez Miasto wybudowanie w rejonie skrzyżowania ulic Utrata i Kolejowa zintegrowanego dworca kolejowo-autobusowego.
Rail Baltica to międzynarodowa linia kolejowa, która ma połączyć Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki.
Konsultacje ws. przebiegu trasy Rail Baltica przez Suwałki