Chaosu we wdrożeniu reformy oświaty nie przewidują Władze Miasta Suwałki. Nie będzie likwidacji i zamykania szkół, masowych zwolnień nauczycieli, a także większych problemów we wdrożeniu reformy w Suwałkach. 2 dni po podpisaniu przez Prezydenta RP ustawy wprowadzającej od 1 września 2017r. nowe prawo oświatowe, szczegóły z tym związane przedstawiły podczas konferencji prasowej Ewa Sidorek, zastępca Prezydenta Suwałk m.in. ds. oświaty oraz Alicja Jacewicz, naczelnik Wydziału Oświaty, Wychowania i Sportu.
- Najbardziej nas przeraża tempo wdrażania tej reformy. Jednak już na etapie zapowiedzi, że te prawo ulegnie zmianie rozpoczęliśmy dogłębne analizy i przygotowania do tego jak skutecznie przeprowadzić niezbędne zmiany do dostosowania siatki szkół do nowych przepisów. Pracowaliśmy nad tym co dziś Państwu zaprezentujemy kilka miesięcy – tymi słowami Ewa Sidorek, zastępca Prezydenta Suwałk rozpoczęła dzisiejsze spotkanie z dziennikarzami.
Już po ubiegłorocznych zapowiedziach polskiego rządu o planach przeprowadzenia reformy oświaty Prezydent Miasta Suwałk powołał specjalny zespół, który miał za zadanie wypracować najlepsze dla suwalskich szkół, dzieci i nauczycieli rozwiązania. Większość propozycji była konsultowane zarówno z suwalskimi radnymi, dyrektorami szkół czy rodzicami.
- Miasto Suwałki jest w o tyle dobrej sytuacji, że nie mamy samodzielnych gimnazjów. Istniejące gimnazja są włączone w Zespoły Szkół, najczęściej przy szkołach podstawowych. Dlatego też będziemy powoli wygaszali te gimnazja w zespołach szkół, które ostatecznie staną się samodzielnymi podstawówkami – mówiła Ewa Sidorek – Zgoła odmienna sytuacja jest przy dwóch gimnazjach, które wchodzą w skład Zespołu Szkół nr 2 i Zespołu Szkół nr 4. Te szkoły czekają nieco większe zmiany – dodała zastępca Prezydenta Suwałk.
Dlatego też zapadły następujące decyzje, a z harmonogramem ich wdrażania można zapoznać się poniżej:
Styczeń 2017r.
Podjęcie 5 uchwał w sprawie:
- włączenia Szkoły Podstawowej nr 9 im. Wł. Puchalskiego w Suwałkach do Zespołu Szkół nr 2 w Suwałkach,
- projekt - dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego,
- projekt - dostosowania sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego,
- projekt - dostosowania sieci przedszkoli i oddziałów przedszkolnych do nowego ustroju szkolnego,
- dotacji dla szkół i placówek niepublicznych.
Luty 2017r.
Podjęcie 3 uchwał w sprawie:
- określenia kryteriów rekrutacji do publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Miasto Suwałki,
- określenia kryteriów rekrutacji do publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Suwałki,
- likwidacji IV Liceum Ogólnokształcącego.
Marzec 2017r.
Podjęcie 3 uchwał w sprawie (marzec 2017 r.) – po otrzymaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty:
- dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego,
- dostosowania sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego,
- dostosowania sieci przedszkoli i oddziałów przedszkolnych do nowego ustroju szkolnego.
Październik/Listopad 2017 r.
Podjęcie 14 uchwał w sprawie:
- przekształcenia 6-letniej SP4 w 8-letnią SP4,
- przekształcenia 6-letniej SP6 w 8-letnią SP6,
- przekształcenia 6-letniej SP9 w 8-letnią SP9 funkcjonującą w Zespole Szkół nr 2,
- przekształcenia ZS3 w ośmioletnią szkołę podstawową,
- przekształcenia ZS7 w ośmioletnią szkołę podstawową,
- przekształcenia ZS8 w ośmioletnią szkołę podstawową,
- przekształcenia ZS9 w ośmioletnią szkołę podstawową,
- przekształcenia ZS10 w ośmioletnią szkołę podstawową,
- przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2 (w ZS nr 6) w Branżową Szkołę I stopnia,
- przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 3 (w ZST) w Branżową Szkołę I stopnia,
- przekształcenia Specjalnej Zasadniczej Szkoły Zawodowej (w SOSW1) w Specjalną Branżową Szkołę I stopnia,
- przekształcenia Szkoły Specjalnej Przysposabiająca do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w SOSW1) w Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy,
- przekształcenia dotychczasowej szkoły policealnej (zmiana nazwy),
- włączenia Specjalnego Gimnazjum nr 8 do Specjalnej Szkoły Podstawowej nr 1 (w SOSW1)
Październik/Listopad 2019r.
Podjęcie 12 uchwał w sprawie:
- stwierdzenia zakończenia działalności Gimnazjum nr 1,
- stwierdzenia zakończenia działalności Gimnazjum nr 4,
- stwierdzenia zakończenia działalności Gimnazjum nr 5,
- stwierdzenia zakończenia działalności Gimnazjum nr 6,
- stwierdzenia zakończenia działalności Gimnazjum nr 7,
- stwierdzenia zakończenia działalności Specjalnego Gimnazjum nr 8,
- przekształcenia ZS4 w Technikum (włączenie wygaszanego Gimnazjum nr 2 do Technikum nr 4, stwierdzenie zakończenia działalności Gimnazjum nr 2, przekształcenie 4-letniego Technikum nr 4 w 5-letnie Technikum nr 4),
- przekształcenia 3-letniego II LO w 4-letnie II LO,ZS2 w II LO (włączenie wygaszanego Gimnazjum nr 3 do II LO, stwierdzenie zakończenia działalności Gimnazjum nr 2),
- przekształcenia 3-letniego I LO w 4-letnie I LO,
- przekształcenia 3-letniego III LO w 4-letnie III LO,
- przekształcenia 4-letniego Technikum nr 3 w 5-letnie Technikum nr 3,
- przekształcenia 4-letniego Technikum nr 2 w 5-letnie Technikum nr 2.
To co jest też pewne to to, że od roku szkolnego 2017/2018 nie będzie zmian w obwodach szkół. Ta kwestia będzie podlegała analizie w latach kolejnych.
Kolejny fakt - między innymi w wyniku reformy oświatowej od nowego roku szkolnego konieczna będzie likwidacja 20 pełnych etatów nauczycielskich. Jednak po przeprowadzeniu analizy i stwierdzeniu, że 34 nauczycieli ma bądź nabędzie w tym roku prawa emerytalne być może uda się uniknąć zwolnień.
- Dopiero w roku 2024 będzie to już jednolity i docelowy system oświaty funkcjonujący w naszym mieście – poinformowała Ewa Sidorek – Zrobimy wszystko aby reforma została przeprowadzona spokojnie i bez chaosu. My patrzymy na nią z punktu widzenia 12 tys. uczniów i ich rodziców, 1200 pracowników oświaty oraz pracowników administracji i obsługi. I dobro tych osób jest dla nas najważniejsze – podsumowała Sidorek.