Aktualności

Zakończenie projektu "Young Eyes"

Pod koniec czerwca odbyło się spotkanie zamykające działania projektu „Young Eyes”, Erasmus+ 2014-2020 w Suwałkach. W spotkaniu uczestniczyła młodzież biorąca udział w projekcie, opiekunowie, przedstawicieli organizacji, które uczestniczyły w projekcie oraz przedstawiciele Rady Miejskiej w Suwałkach.

Idea projektu koncentrowała się wokół 3 obszarów: zarządzanie/ rządzenie, tożsamość i atrakcyjność miejsca. Jednak najważniejszym w projekcie był sam proces uczenia się i rozwoju młodzieży metodą „learning by doing”, czyli uczenia się przez pracę, a nie osiąganie bezpośredniego wpływu na rozwój i tworzenie polityki lokalnej.

Młodzież poznawała powyższe zagadnienia od strony teoretycznej i praktycznej, poprzez dyskusje, wizyty w rożnych instytucjach np. w Parku Naukowo-Technologicznym Polska-Wschód, Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, Centrum „Trójki”, Suwalskim Ośrodku Kultury, Urzędzie Miejskim w Suwałkach. Na spotkaniach poruszano tematykę, m.in. budżetu obywatelskiego, ekonomii społecznej, NGO’s, tożsamości, atrakcyjności, marki i promocji miasta.

Poza działaniami lokalnymi, młodzież uczestniczyła w trzech warsztatach organizowanych na Łotwie i w Szwecji. W 2015 r. to Suwałki były gospodarzem warsztatów, w których uczestniczyli Łotysze, Szwedzi oraz eksperci z Norwegii i Szkocji.

Główne rezultaty projektu YE to: opracowany przez młodzież „Plan działania”, czyli propozycje co można jeszcze poprawić w naszym mieście, zaprezentowany na Kolegium Prezydenta Miasta Suwałk i Komisji ds. Oświaty, Wychowania i Sportu Rady Miejskiej w Suwałkach, postulowanie o utworzenie Młodzieżowej Rady Miejskiej (udział w grupie inicjatywnej), podniesienie poziomu wiedzy, świadomości, wymiana doświadczeń, doskonalenie języka angielskiego, budowanie własnej wartości i poczucia tożsamości.

 

 

 

 

Ostatnie międzynarodowe warsztaty w projekcie "Young Eyes" odbyły się w Robertsfors w Szwecji w dniach 31 maja – 4 czerwca 2016 r., w których uczestniczyło 6 uczniów z 3 szkół ponadgimnazjalnych wraz z 2 opiekunami.

Młodzież podsumowała projekt, udzielając wypowiedzi na pytania: „Co mi dał projekt?”, „Czego nauczyłam/-łem się podczas całego projektu? Dla niektórych był to pierwszy lot samolotem lub tak daleki lot bo aż do Umeå. Zakwaterowanie na kampingu w Sikea nad jeziorem sprzyjało międzynarodowej integracji.

Warsztaty były nie tylko ciężką pracą ale również okazją do zwiedzania okolicy. Uczestnicy odwiedzili miejscowość Ratan, miejsce historycznej bitwy między wojskami szwedzkimi a rosyjskimi i  miejscowe muzeum.  Zorganizowano spacer po Robertsfors, podczas którego młodzież zwiedziła Muzeum przemysłu i miejscowych tradycji, pole golfowe, klub motocyklistów oraz park.

Warsztaty urozmaicano zabawami integracyjnymi. Każda grupa narodowa prezentowała założenia swojego planu działania:

  • Jelgava – motywem przewodnim było Centrum Młodych, jego modernizacja, rozszerzenie działalności, współpraca z lokalnymi organizacjami,
  • Rauna – działania oparte o problemy społeczne, problemy bezrobocia, rozwój integracji społecznej poprzez różnego typu spotkania i imprezy, rozwój współpracy  szkoły z władzami lokalnymi poprzez wypracowanie wspólnych działań,
  • Robertsfors – motywem przewodnim było wykorzystanie warunków przyrodniczo-geograficznych dla rozwoju turystyki, zbudowanie hotelu, a także aspekt społeczny jakim jest starzejące się społeczeństwo,
  • Suwałki – motywem przewodnim były trzy płaszczyzny, na których oparta jest idea projektu tj. zarządzanie, atrakcyjność i tożsamość.

Analizowano problemy i cele zawarte w poszczególnych planach, przedstawiając je graficznie w formie Drzew Problemów i Drzew Celów, wskazywano ich przyczyny i skutki, cele podrzędne, które prowadzą do osiągnięcia celu głównego, co  z kolei  prowadzi do rozwiązania problemu.

Grupa suwalska opracowała problemy i cele w trzech aspektach: 1. Zarządzanie – słaby przepływ informacji, 2. Atrakcyjność – zredukowanie korków ulicznych poprzez promowanie jazdy rowerem, utworzenie wypożyczalni rowerów, 3. Tożsamość – przypomnienie młodej części społeczeństwa o ich korzeniach, poprzez organizację otwartych warsztatów prowadzonych z udziałem seniorów.

Grupy zaprezentowały również swoje filmy, przygotowane przed przyjazdem, dot. promocji projektu Young Eyes, jego wpływu na zmianę postrzegania swojego miejsca, rozwijania poczucia tożsamości z tym miejscem, a także dostrzeżenia swoich możliwości dot. współdecydowania o rozwoju i przyszłości miejsca, w którym się mieszka. Suwalska grupa postawiła na ukazanie tego co najbardziej wzbudziło podziw podczas pobytu w Robertsfors: gotowość do pomocy, spokój, natura, otoczenie, czyli to czego na co dzień często nam brakuje w gonitwie dnia codziennego.

Na zakończenie Alf Johansen, kierownik projektu, udzielił młodym ludziom wskazówek, jak należy przygotować się do prezentacji planów, jeśli chcemy przekonać słuchaczy i osiągnąć sukces. W ostatni wieczór młodzież wzięła udział w koncercie, jaki odbył się w Robertsfors. Był to czas zabawy, radości i integracji.

 

 

Film wykonany przez grupę z Suwałk podczas warsztatów w Robertsfors:

Film wykonany przez grupę z Suwałk (zadanie domowe) - rezultaty projektu YE  z punktu widzenia młodzieży: https://www.youtube.com/watch?v=WJ5gNCNd-yw&feature=youtu.be

 

 

 

 

 

 

 

 

19
Lipiec